Gör-det-själv montering och anslutning av dragkroken

Genom att installera en dragkrok på en personbil kommer du att kunna transportera en vanlig släpvagn. Efter att ha läst artikeln får du reda på vilka typer av dragkrokar, hur de är installerade och anslutna till bilens ombordnät. Ofta sker installationen av en ny dragkrok och uttag för det på grund av att den misslyckas släpvagnskontakt. Detta beror på den frekventa användningen av maskiner under trädgårdssäsongen. Det är för mycket belastning och den här enheten kan misslyckas. Därför handlar den här artikeln exakt om hur man installerar och byter ut alla dessa delar.

HUR MAN VÄLJER EN DRAGKROK

De flesta personbilar är inte utrustade med dragkrok, därför kan de inte transportera gods. Genom att installera en dragkrok kan du använda bilen som dragfordon, vilket är särskilt användbart när du reser till landet, transporterar byggmaterial och annat arbete. Den tillåtna vikten för en lastad släpvagn är hälften av vikten av ett medelfordon. Om du subtraherar själva släpvagnens vikt från detta värde, kommer du att kunna transportera upp till ett halvt ton last utan att öka belastningen på bilens chassi.

Butikerna säljer olika typer och tillval av dragkrokar – ej separerbara, avtagbara, svetsade från rör eller monterade med bultar. Dessutom är det enkelt att göra en dragkrok själv genom att hitta ritningar på Internet eller köpa en begagnad billigt. När du väljer en dragkrok är det nödvändigt att överväga för vilken bil den är gjord. En dragkrok för små och lätta bilar är inte lämplig för tunga minivans eller stadsjeepar, eftersom de faktiska lasterna blir högre än de beräknade. Dessutom är monteringssatsen för dragkroken gjord för en specifik bil. Installation i ett annat fordon är endast möjlig om bredden mellan monteringshålen på karossen är exakt densamma. Annars kommer en allvarlig ändring av enheten att krävas.

Fast dragkrok

En dragkrok med fast krok är en fara för bilen. Om din bil blir påkörd bakifrån kommer stötfångaren inte att kunna ta upp kraften från stöten, eftersom dragkroken sticker ut bakom den och har hög styvhet och styrka. Som ett resultat av även en liten kollision kommer dragkrokens ram att överföra slagenergin till balkarna och bryta karossens geometri. Därför är en dragkrok med en avtagbar eller infällbar krok att föredra, eftersom den tillåter dig att transportera varor och när den är hopfälld berövar den inte bilen skyddet från stötfångaren och karossmetallen.

Genom att köpa en dragkrok i butik får du en garanti under vilken du kan reparera eller byta ut den om några defekter upptäcks. När du köper en dragkrok från dina händer agerar du på egen risk och risk, eftersom det inte kan vara fråga om någon försäkring. Närmar dig därför noggrant valet av enhet. Att försöka spara några tusen dollar kan få släpet att lossna från bilen. Om detta händer när du kör på motorvägen i hög hastighet, är oförutsägbara konsekvenser möjliga. Dessutom är en dragkrok avsedd för en viss bil fäst vid hålen som tillhandahålls av bilens design, vilket inte minskar styrkan på karossen. Om du ska borra hål för det, glöm inte, det finns en liten chans att hålet kommer att försvaga kroppen.

Om du råkar ut för en olycka på en sådan bil förlorar du rätten till ersättning, eftersom oacceptabla ändringar har gjorts i fordonets konstruktion.

Avtagbar dragkrok

Installationsverktyg för dragkrok

För arbete behöver du:

  • grop, överfart eller hiss;
  • monteringssats för dragkrok;
  • borr och en uppsättning borrar för metall;
  • nycklar set;
  • Skruvmejsel Set;
  • medel för antikorrosiv bearbetning av öppningar;
  • passager;
  • sidoskärare;
  • kniv;
  • trådar;
  • isoleringstejp.

GÖR-DET-SJÄLV MONTERING AV DRAGKROK – VIDEOINSTRUKTION

Rulla bilen på en grop, överfart eller hiss. Det är inte önskvärt att installera dragkroken från domkrafter, eftersom det är stor sannolikhet att de välter på grund av sidobelastningar. Innan arbetet påbörjas, läs noggrant artikeln säkerhetsföreskrifter för bilreparation och underhåll . Informationen i den här artikeln hjälper dig att undvika skador och skador på ditt fordon. Läs instruktionerna för dragkroken. Det finns många olika sätt att installera den här enheten, beroende på dess design. Om dragkroken är gjord för din bil, behöver du inte borra någonting. Om du använder en dragkrok avsedd för en annan maskin, förbered en slipmaskin med en metallskiva, en svetsväxelriktare, en borr med en uppsättning borrar och ett sätt att skydda hålen från korrosion.

Koppla ur batteriet, lasta ur allt innehåll i bagageutrymmet, ta bort mattan och ta bort reservdäcket. Efter det, leta reda på hålen för montering av dragkroken. De är placerade i sidobalkarna i bålområdet. På ram-SUV:ar är dragkroken alltid fäst på ramen. På bilar med monocoque-kaross är de monterade över eller under bagageutrymmet. Ibland, förutom spetsar, finns hål i botten av stammen. Vanliga hål kan hittas av plast- eller gummipluggar. Dra ut pluggarna, fäst dragkrokens ram i hålen och se till att hålen på fästena och karossen matchar. Om några hål inte stämmer överens, markera och borra dem på dragkrokens ram. Därefter behandlas ramen med rostskyddsmaterial. När ramen är torr fästs den på kroppen med bultar och muttrar från installationssatsen. Du kan behöva ta bort stötfångaren för denna operation (beroende på modell och hur dragkroken är fäst).

Montering av dragkrok

Om du installerar en dragkrok som inte är designad för din bil, sätt den på plats för att kontrollera om den passar i några hål eller inte. Om det inte finns några hål i karossen eller sidobalkarna vid dragkrokens fästpunkter, måste de borras oberoende av varandra. Hålens diameter bör vara 1–1,5 mm större än tjockleken på fästbultarna. Byt ut dragkrokens ram för att se till att hålen är i linje med varandra. Efter det är det nödvändigt att noggrant behandla hålen med ett korrosionsskyddsmedel. När den har torkat sätter du ramen på plats och fäster den med bultar och muttrar. Efter att ha installerat dragkroken är det nödvändigt att noggrant kontrollera åtdragningen av alla bultar.

FORKOP-UTTAGSANSLUTNING – DIAGRAM

Oftast är ett vanligt sjupoligt uttag installerat på dragkroken, även om andra alternativ är möjliga. Uttaget ansluts antingen till ledningarna till motsvarande glödlampor (direkt eller genom ett relä), eller till bilens signaluttag. Om du ansluter uttaget till ledningarna måste anslutningarna lödas och skyddas med krympslang.

  • För att göra detta skärs tråden vid kontaktpunkten och skyddas från båda sidor på ett avstånd av 0,5–1 cm.Tråden som går till uttaget avskalas på ett avstånd av 1–1,5 cm.
  • Sedan förtennas alla de avskalade ändarna av tråden, ett värmekrymprör sätts på någon av de avskurna trådarna.
  • Sedan löds de till varandra så att ledaren som går till uttaget förbinder båda ändarna av den avskurna tråden. Röret skjuts över lodet och värms upp med en hårtork eller tändare tills det helt tätar ledningarna.
  • Efter det måste du kontrollera alla anslutningar för att undvika kortslutning, anslut sedan batteriet och använd en testare eller en glödlampa för att kontrollera att kontaktstiften är korrekt anslutna. För att göra detta, anslut glödlampan till lämpliga kontakter och slå på önskat läge (sväng, mått, bromsning, nummerskyltsbelysning).

Källa: https://nettotrailer.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *